,
,
ΤΑ ΙΠΤΑΜΕΝΑ ΑΡΜΑΤΑ ΤΩΝ ΘΕΩΝ
(όπως περιγράφονται στην Ιλιάδα)
Ανχης [ΤΧ] Λάζαρης Ιωάννης, Ηλεκτρολόγος-Ηλεκτρονικός Μηχανικός, Ε.Μ.Π.
.
……….Η εντύπωση που έχουν οι άνθρωποι στην εποχή μας για την εξέλιξη του πολιτισμού είναι, είναι ότι ακολούθησε αύξουσα πορεία. Πιστεύεται δηλαδή ότι ο πολιτισμός ξεκίνησε από το μηδέν και με αργά αλλά σταθερά βήματα εξελίχθηκε κι έφτασε στο υψηλό επίπεδο της σημερινής εποχής.
……….Ο Ησίοδος, αναφερόμενος σ’ αυτή την εποχή του υψηλού πολιτισμού, την ονομάζει Χρυσή : «Το χρυσό πρώτα γένος των λαλουμένων ανθρώπων οι αθάνατοι Θεοί έκαναν, που έχουν στον Όλυμπο δώματα… Ζούσαν έχοντες ανέγνοια στην ψυχή, χωρίς ολότελα κόπους και πόνο… Κι όλα τα καλά τα είχαν και καρπό έφερνε η ζωοδότρα γη μόνη της πολύν και άφθονο κι αυτοί ήσυχοι τα έργα τους μοιράζονταν μαζί με πολλά αγαθά» (Έργα και ημέρες στ. 110-121). Την καταστροφή του πολιτισμού της Χρυσής Εποχής την τοποθετούσαν περί το 9.500 π.Χ. χρονολογία που φαίνεται να επαληθεύεται από πλείστα ευρήματα (αρχαιολογικά, γεωλογικά κ.τ.λ.). «Εσείς θυμάστε μόνον έναν κατακλυσμό, αν και προηγουμένως έγιναν πολλοί.
……….(…) Μετά τη μεγάλη καταστροφή λοιπόν, σύμφωνα πάντα με τους Κλασσικούς, ο πολιτισμός έπαθε μεγάλη καταστροφή, αλλά δε χάθηκε εντελώς. Οι άνθρωποι προσπάθησαν να τον αναστήσουν, αλλά μεταγενέστερες μικρότερες καταστροφές, τους γύρισαν πολύ πίσω, τόσο ώστε να θεωρούν την εποχή τους ως τη χειρότερη απ’όλες : Από τη Χρυσή Εποχή κατάντησαν να ζουν στη Σιδερένια! Έτσι λοιπόν, οι αρχαίοι είχαν την εντύπωση ότι ο πολιτισμός είχε ακολουθήσει την πτωτική πορεία που φαίνεται στην εικόνα. (…)μόνο την Χρυσή Εποχή είχαν ως πρότυπο και αυτή ενέπνεε όλες τους τις πράξεις και όλα τους τα ιδανικά, διότι εκτός από την υψηλή και τέλεια επιστήμη και τεχνολογία που είχε αναπτύξει, είχε κατορθώσει να αντιληφθεί ότι σκοπός των κοινωνιών πρέπει να είναι η εξασφάλιση της πνευματικής εξελίξεως του ατόμου. Οι αντιλήψεις αυτές δεν διαμορφώθηκαν μόνο από τα προαναφερθέντα έργα του Ησιόδου και του Πλάτωνος, αλλά από το σύνολο των μύθων της μυθολογίας μας. Σύμφωνα με τον Σωκράτη, η εξήγηση των μυθολογημάτων χρειάζεται σκέψη, μεγάλη ικανότητα, υπερβολικό κόπο και διάθεση απροσδιορίστου χρόνου (Πλάτων, Φαίδρος, απόδοση Κ.Γούναρη , εκδ. Φέξη, σ.20).
……….Οι σύγχρονες κοινωνίες εκτιμούν εσφαλμένα τον μύθο ως μια εξωπραγματική, δηλαδή ανυπόστατη διήγηση, χωρίς καμμία πρακτική ωφέλεια. Ασφαλώς η θεώρηση αυτή είναι όχι μόνον εσφαλμένη στη βάση της, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί μία αντίληψη που απέχει πολύ από την πραγματικότητα.
……….Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, ίσως και να είχε κάποια λογική η απόρριψη των μύθων ως παραμύθια. Πριν από ένα σχεδόν αιώνα, άρχισαν οι προσπάθειες για την κατασκευή των πρώτων αεροσκαφών. Δεν υπήρχαν ταχύπλοα σκάφη. Πριν από πενήντα χρόνια δεν υπήρχαν λέϊζερς. Πριν από ελάχιστα χρόνια δεν είχε αποκωδικοποιηθεί ο γεννετικός κώδικας (DNA). Εφόσον δεν υπήρχαν αεροσκάφη, τα άρματα των Θεών στην Ιλιάδα που ανεβοκατέβαιναν στον ουρανό, εκλαμβάνονταν ως αποκυήματα της φαντασίας του ποιητή. Σήμερα όμως, με τη ραγδαία τεχνολογική εξέλιξη, είμαστε σε θέση να κάνουμε τα πρώτα δειλά βήματα για την κατανόηση της υψηλής τεχνολογίας εκείνης της μακρινής αλλά και χρυσής για την ανθρωπότητα εποχής.
……….Στο παρόν άρθρο, θα γίνει μια προσπάθεια προσεγγίσεως και τεχνικής αναλύσεως των μύθων που περιγράφει ο Όμηρος κι αφορούν στα ιπτάμενα άρματα με τα οποία κινούνταν οι Θεοί στην Ιλιάδα.
Ολόκληρο το κείμενο μπορείτε να διαβάσετε στο : www.e-istoria.com
***
Πληροφορίες εἰκόνας: Στὸ ἀγγεῖο εἰκονίζεται ὁ ἑλευσίνιος ἥρωας Τριπτόλεμος, καθὼς ἐτοιμάζεται νὰ ἀναχωρήσῃ μὲ τὸ ἅρμα του. Συμπαρίστανται ἡ Δήμητρα, ἡ ὁποία ἔδωσε στὸν Τριπτόλεμο τὸ ἅρμα, ὥστε μ’ αὐτὸ νὰ γυρίσῃ ὅλο τὸν κόσμο καὶ νὰ διδάξῃ στοὺς ἀνθρώπους τὴν καλλιέργεια τῶν σιτηρῶν. Περίοδος 500-480 π Χ.· βρέθηκε στὴν Καμπανία καὶ κατέχεται ἀπὸ τὸ Βρετανικὸ Μουσεῖο.
Ὁ Τριπτόλεμος, στὸ μέσον τῆς συνθέσεως, κάθεται στὸ ἔξοχα διακοσμημένο ἅρμα του, κρατῶντας στὸ ἀριστερὸ του χέρι στάχυα καὶ στὸ δεξὶ μία φιάλη. Εἶναι ἔτοιμος νὰ ἀναχωρήσῃ, γιὰ νὰ διδάξῃ στοὺς ἀνθρώπους τὰ μυστικὰ τῆς καλλιέργειας. Τὸ φτερωτὸ ἅρμα τὸ ὁδηγοῦν δύο δράκοι. Τὸ κάθισμα στηρίζεται σὲ ἰωνικοὺς κίονες. Μπροστὰ του στέκεται ἡ Περσεφόνη, κρατῶντας δάδα στὸ ἀριστερὸ της χέρι καὶ oἰνοχόη στὸ δεξί, ἔτοιμη νὰ σερβίρῃ στὴν φιάλη τοῦ Τριπτόλεμου γιὰ τὴν σπονδή. Κάτω ἀπὸ τὸ ἀριστερὸ της χέρι ἡ ἐπιγραφή: ΦΕPΟΦΑΤΤΑ. Πίσω της στέκεται ἡ νύμφη Ἑλευσίνα (ΕΛΕΥΣΙΣ) ἡ προσωποποίηση τῆς περιοχῆς. Πίσω ἀπὸ τὸν Τριπτόλεμο ἔρχεται ἡ Δήμητρα (ΔΕΜΕΤΡΕ), κρατῶντας δάδα καὶ στάχυα.