ΟΙ ΚΥΚΛΑΔΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

,

Γυναικείο άγαλμα από παριανό μάρμαρο, του τύπου με διπλωμένα χέρια κάτω από το στήθος. Aμοργός, Πρωτοκυκλαδική II Eποχή (φάση Kέρου-Σύρου, 2800-2300 π.X.).Πρόκειται για μοναδικό έργο, αφού είναι το μεγαλύτερο σε μέγεθος από τα μέχρι σήμερα γνωστά δείγματα της Kυκλαδικής πλαστικής και σώζεται ακέραιο (ύψος 1,52 μ.).

Γυναικείο άγαλμα από παριανό μάρμαρο. Αμοργός, Πρωτοκυκλαδική ΙΙ Εποχή (φάση Κέρου-Σύρου, 2.800-2.300 π.X.). Πρόκειται για μοναδικό έργο, αφού είναι το μεγαλύτερο σε μέγεθος από τα μέχρι σήμερα γνωστά δείγματα της Κυκλαδικής πλαστικής και σώζεται ακέραιο (ύψος 1,52 μ.).

 

……….Στις 6 Ιουνίου τού 2014, πραγματοποιήθηκε  η τελετή επαναπατρισμού δύο μοναδικών έργων μεγάλης καλλιτεχνικής και υλικής αξίας τού προ-ομηρικού κυκλαδικού πολιτισμού. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σπάνιο ειδώλιο από μάρμαρο ύψους περίπου 89 εκατοστών, καθώς και για ένα μοναδικό, όσον αφορά την ποιότητα και την τεχνοτροπία, τηγανόσχημο σκεύος από σχιστόλιθο, διαμέτρου 18 εκατοστών, διακοσμημένου με ανάγλυφη αλληλοσυνδεόμενη σπείρα.

……….Τα αρχαιολογικά αντικείμενα βρίσκονταν στην κατοχή του Κρατικού Μουσείου Μπάντεν. Το ειδώλιο χρονολογείται στο 2.700- 2.400/2.300 π.Χ. και προέρχεται από την Αμοργό, ενώ το τηγανόσχημο σκεύος χρονολογείται και αυτό στο διάστημα από 2.700- 2.400 έως 2.300 π.Χ. Εκτίθενται πλέον στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

……….Το κρατίδιο τής Βάδης Βυρτεμβέργης, μετά από πολύχρονες διαπραγματεύσεις, αποφάσισε να επιστρέψει τις δυο αρχαιότητες, όταν αποδείχθηκε ότι είχαν εξαχθεί παράνομα από την Ελλάδα. Η αρχαιοκαπηλία και τα κυκλώματα που την συντηρούν, επί της ουσίας ακρωτηριάζουν και διαγράφουν μνήμες με αυτή την εγκληματική ενέργεια. Κλέβοντας αρχαιολογικά ευρήματα εις το όνομα τού κέρδους, τους αφαιρούν την υπόστασή τους ως μέρος τής ιστορίας και πολιτιστικής ταυτότητας ενός τόπου και τα μετατρέπουν σε αντικείμενα χωρίς αναφορά και αφηγηματική ικανότητα.

ΟΙ ΚΥΚΛΑΔΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

……….Οι Κυκλάδες είναι ως ευρύτερη περιοχή, μία από τις παλαιότερες εστίες πολιτισμού όχι μόνο στον γεωγραφικό χώρο τής σημερινής Ελλάδος, αλλά σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ήδη στο Σάλιαγγο, ένα μικρό νησάκι δίπλα στην Αντίπαρο, ανακαλύφθηκαν ίχνη ενός ιδιόμορφου νησιωτικού πολιτισμού τής νεότερης νεολιθικής περιόδου (τέλος τής πέμπτης χιλιετίας π.Χ.) τού «Πολιτισμού τού Σαλιάγγου».

……….Από τους αρχαιολόγους γίνεται δεκτό ότι, αν και η περίοδος που αντιπροσωπεύει, είναι πολύ παλαιότερη από τον «Κυκλαδικό πολιτισμό» της πρώιμης Χαλκοκρατίας κι΄ αν μεταξύ των δύο πολιτισμών μεσολαβεί από πλευράς αρχαιολογικών ευρημάτων, κενό, υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι ο «κυκλαδικός πολιτισμός» τής πρώιμης Χαλκοκρατίας, κατάγεται από τον νεολιθικό «πολιτισμό τού Σαλιάγγου».Τέτοιες ενδείξεις είναι η οχύρωση με απλό περίβολο και η ευρεία χρήση τού τόξου.

……….Η μεγάλη ιστορική ώρα των Κυκλάδων όμοια τής οποίας δεν έζησαν έκτοτε τα νησιά, ήλθε πολύ πρόωρα, στα βάθη ακόμα τής προϊστορίας, στην πρώιμη εποχή τού Χαλκού. Η ιστορική στιγμή ήρθε με διαδοχικές φάσεις ενός ιδιότυπου πολιτισμού, τού πρωτοκυκλαδικού, που αναπτύχθηκε στις Κυκλάδες ευνοημένες από το ήπιο κλίμα τους και την σχετική ευχέρεια τής μεταξύ τους επικοινωνίας και σε μία εποχή που όπως φαίνεται οι μικρές θαλάσσιες αποστάσεις δεν εμπνέουν πια τρόμο αλλά περιέργεια και διάθεση περιπέτειας.

 Mαρμάρινο ειδώλιο ανδρικής καθιστής μορφής που κρατάει μουσικό όργανο, λύρα ή άρπα. Κέρος, Πρωτοκυκλαδική II Eποχή (φάση Kέρου - Σύρου, 2800 - 2300 π.X.). Aνήκει στην κατηγορία των ειδωλίων των μουσικών, ανδρικών δηλαδή μορφών που παίζουν μουσικά όργανα. H τρισδιάστατη ανάπτυξή του φανερώνει τις ιδιαίτερα πρώιμες κατακτήσεις της Kυκλαδικής πλαστικής. Eίναι κατασκευασμένο από Παριανό μάρμαρο.

Μαρμάρινο ειδώλιο ανδρικής καθιστής μορφής που κρατάει μουσικό όργανο, λύρα ή άρπα. Κέρος, Πρωτοκυκλαδική ΙΙ Εποχή (φάση Κέρου – Σύρου, 2800 – 2300 π.X.). Ανήκει στην κατηγορία των ειδωλίων των μουσικών, ανδρικών δηλαδή μορφών που παίζουν μουσικά όργανα. Η τρισδιάστατη ανάπτυξή του φανερώνει τις ιδιαίτερα πρώιμες κατακτήσεις της Κυκλαδικής πλαστικής. Είναι κατασκευασμένο από Παριανό μάρμαρο.

……….Ο πρωτοκυκλαδικός πολιτισμός, με όλες τις διαδοχικές φάσεις του, καλύπτει ολόκληρη την τρίτη χιλιετία π.Χ. και παρά την γεωγραφική του περιχαράκωση στον χώρο των σημερινών Κυκλάδων, εξελίσσεται παράλληλα και επικοινωνεί με τον πρωτομινωικό πολιτισμό τής Κρήτης και τον πρωτοελλαδικό τής ηπειρωτικής Ελλάδος. Σ’  όλα σχεδόν τα νησιά ανακαλύφθηκαν ίχνη οικισμών τής πρώιμης Χαλκοκρατίας.

,,,,,,,,,,Δεν πρόκειται γιά μεγάλα οικιστικά κέντρα τα οποία άλλωστε δεν επέτρεπε ούτε η περιορισμένη έκταση των νησιών ούτε η έλλειψη καλλιεργήσιμων εδαφών, αλλά γιά μικρές αυτόνομες κοινωνίες απαρτιζόμενες από μερικές οικογένειες. Με αφετηρία τον πολιτισμό Κεφάλας Κέας (γύρω στα 3.200 π.Χ.), ο πρωτοκυκλαδικός πολιτισμός εξελίσσεται σε τρεις μεγάλες φάσεις που παίρνουν τ’ όνομά τους από τις τοποθεσίες των αντιστοίχων αρχαιολογικών ευρημάτων την περίοδο τού πολιτισμού, «Πηλός- Λάκκουδες», από τις ομώνυμες θέσεις στην Μήλο και στην Νάξο (3.200-2.800 π.Χ.), την περίοδο τού πολιτισμού «Κέρος-Σύρος», από τα ομώνυμα νησιά (2.800-2.200 π.Χ.), και την περίοδο τού πολιτισμού «Φυλακωπή Πόλης ι», από την ομώνυμη τοποθεσία στην Μήλο (2.200-2.000 π.Χ.)…


  • Ολόκληρο το κείμενο μπορείτε να διαβάσετε στο: www.e-istoria.com
  • Πηγή των φωτογραφιών των αρχαιοτήτων:  http://www.namuseum.gr/

Ταινία γιά το παράνομο εμπόριο Ελληνικών Αρχαιοτήτων από τον 19o αιώνα έως σήμερα, με έμφαση στις δύο τελευταίες δεκαετίες. Είναι αποτέλεσμα πέντε χρόνων έρευνας των Ανδρέα Αποστολίδη και Νικόλα Ζηργάνου. Μέσα από συνεντεύξεις και οπτικό υλικό, αποκαλύπτεται το παράνομο διεθνές εμπόριο ελληνικών αρχαιοτήτων που γίνεται ανάμεσα σε αρχαιοπώλες, συλλέκτες, δημοπρασίες και μουσεία.

Αφήστε μια απάντηση