.,
.
Υγεία και Θεία Λατρεία
.
……….«Εκείνο, που πρωτύτερα θα έπρεπε κάποιος να κατανοήσει, είναι ότι πάντοτε οι άνθρωποι θεωρούν σπουδαιότατα όσα γίνονται γιά την υγεία, εφόσον η υγεία δεν είναι καθόλου κατώτερη τής ευλάβειας κατά τις ιερουργίες, τις αγνείες και τις νηστείες, επειδή οι άνθρωποι ποτέ δεν θεώρησαν καλό να υπηρετείται το καθ’ ολοκληρίαν καθαρό και αβλαβές και αμίαντο (δηλαδή ο Θεός) από κρυφά τραυματισμένες και νοσώδεις ψυχές και σώματα» (Πλούταρχος, «Ίσις και Όσιρις»).
……….«Υγεία» καλείται η κατά Φύση και κατά Λόγο πνευματική, ψυχική και σωματική ευρωστία, ευεξία και ευρυθμία τού οργανισμού. «Υγιεινή» ονομάζεται η επιστήμη που μελετά, ερευνά και αναλύει τις κατάλληλες συνθήκες, κατά τις οποίες διατηρείται η Υγεία.
……….Η Υγεία, ως φυσιολογική λειτουργία των διαφόρων οργανισμών, αποτελεί και έναν από τους βασικούς σκοπούς τής Θεολογίας. Πιό συγκεκριμένα, η ανθρώπινη Υγεία ενδιαφέρει άμεσα την Θεολογία, και ιδιαίτερα την Θεία Λατρεία, επειδή ο Θεός λατρεύεται μέσω τού πνεύματος, τής ψυχής και τού σώματος τού θρησκευόμενου ανθρώπου.
……….Προκειμένου, λοιπόν, να μπορούν οι άνθρωποι να αποτρέπουν ή να αντιμετωπίζουν τις νόσους και να απολαμβάνουν τα αγαθά τής Υγείας, καλλιεργούν τις επιστήμες τής Φυσικής, τής Χημείας, τής Βιολογίας, τής Ιατρικής, τής Ανθρωπολογίας, τής Κτηνιατρικής, τής Γεωπονίας, τής Ψυχολογίας και άλλες, των οποίων τα πορίσματα είναι σεβαστά από την επιστήμη τής Θεολογίας, επειδή η Θεία Λατρεία βελτιώνεται τόσο, όσο βελτιώνεται η πνευματική, η ψυχική και η σωματική Υγεία των θρησκευόμενων ανθρώπων.
……….Ο Θεός νοείται ως «καθαρός, αβλαβής και αμίαντος (αμόλυντος)» επειδή, εάν ο ρύπος ή η βλάβη ή το μίασμα επηρέαζαν το Θείον, τότε αυτά θα ήταν ισχυρότερά του, οπότε ο Θεός δεν θα ήταν Θεός, αντίληψη που προφανώς είναι άτοπη (παράλογη). Ο θρησκευόμενος άνθρωπος τείνει προς τον Θεό, επιχειρεί να τον γνωρίσει και προσπαθεί να ομοιάσει προς αυτόν, οπότε, εάν όντως επιθυμεί να το κατορθώσει, οφείλει (στο μέτρο τού ανθρωπίνως δυνατού) να τον μιμηθεί και ως προς τις ιδιότητες τού «καθαρού, αβλαβούς και αμίαντου», άρα ο άνθρωπος χρειάζεται την Υγεία κατά την Θεία Λατρεία.
……….«Ευλάβεια» καλείται η σεμνή, προσεκτική και ευσεβής στάση και συμπεριφορά κατά την άσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων. Η Ευλάβεια εκδηλώνεται μέσω τής ευπρέπειας, τής σοβαρότητας, τής εγκράτειας, τής φρόνησης, τού αυτοελέγχου και τής αυτοσυγκέντρωσης. Οι αρετές αυτές, όμως, εμφανίζονται μέσα σε υγιή πνεύματα, υγιείς ψυχές και υγιή σώματα, άρα η Ευλάβεια προϋποθέτει την Υγεία, ενώ η βελτίωση τής Υγείας εξυψώνει την ποιότητα τής Ευλάβειας.
……….Όταν ο άνθρωπος νοσεί, η Ευλάβειά του δύναται να καταστεί φαινομενική και να αντικατασταθεί από την τυπολατρία. Πίσω, λοιπόν, από την φαινομενική Ευλάβεια ίσως να κρύβεται κάποια πνευματική ή ψυχική ή σωματική νόσος, η οποία να οδηγεί στην υποκρισία ή στην αδιαφορία ή στην ενδόμυχη χλεύη ή στην κατ’ ουσία πλημμελή εκτέλεση των θρησκευτικών καθηκόντων. Άρα, η Υγεία «δεν είναι καθόλου κατώτερη» τής Ευλάβειας, αλλά αμφότερες αποτελούν απαραίτητα προσόντα τού ορθά θρησκευόμενου ανθρώπου.
……….Παρά ταύτα, ο άνθρωπος σπανίως είναι απολύτως υγιής. Η θνητή φύση του τον καθιστά ευάλωτο από ένα πλήθος νοσημάτων. Δείγμα (κυρίως πνευματικής) υγείας, ωστόσο, θεωρείται η εκ μέρους τού ασθενούς αναγνώριση τής ασθενείας του και η με κάθε ενάρετο τρόπο προσπάθεια καταπολέμησής της. Περισσότερο ευλαβής και θεόφιλος είναι ο άνθρωπος που ειλικρινά αναγνωρίζει και έμπρακτα επιχειρεί να καταπολεμήσει τις οποιεσδήποτε νόσους του, παρά εκείνος που αλαζονικά τις παραβλέπει. Σε χειρότερη μοίρα, εξάλλου, βρίσκεται ο άνθρωπος που επιχειρεί να κρύψει (ενίοτε και από τον ίδιο τον εαυτό του) την τραυματισμένη ψυχή ή το τραυματισμένο πνεύμα ή σώμα του, αναλώνοντας τον εαυτό του σε μία ανώφελη ψευδευλάβεια, παρά στην ανάκτηση τής πολύτιμης Υγείας του.
***
Σημείωση πνευματικών δικαιωμάτων:
……….Το κείμενο αυτό αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία τού συγγραφέα.
……….Επιτρέπεται η δωρεάν αναδημοσίευση στο διαδίκτυο και μόνον, αυτούσιου και χωρίς αλλαγές τού παρόντος κειμένου, μόνον μετά από άδεια τού συγγραφέα, και με τον αυστηρό όρο να αναφέρονται σαφώς ο συγγραφέας και η αρχική πηγή δημοσίευσης, και εφ’ όσον η αναδημοσίευση περιλαμβάνει το σύντομο βιογραφικό τού συγγραφέα, και την σημείωση πνευματικών δικαιωμάτων.
……….Απαγορεύεται η αφαίρεση ή προσθήκη λέξεων, φράσεων και η με κάθε άλλο τρόπο τροποποίηση ή αλλοίωση τού κειμένου και τού περιεχομένου του.
***
Επιμέλεια εικόνων : Ἑλληνικὸ Ἡμερολόγιο
Κεντρική εικόνα : Σύνθεσις δημιουργίας τού ζωγράφου Γουότερχάουζ με τίτλο «Άρρωστο παιδί στον Ναό τού Ασκληπειού» με σύγχρονη μπρούτζινη κεφαλή τής θεάς Υγείας.