,
,
Η επεισοδιακή επιλογή τής δεσποινίδος Αλίκης Διπλαράκου γιά να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα Ευρωπαϊκά καλλιστεία.
.
……….Στην Αθήνα τού μεσοπολέμου, λίγα χρόνια μετά την Μικρασιατική Γενοκτονία και Καταστροφή, εν μέσω τής παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, με την σκιά τού ναζισμού να απλώνεται στην Γερμανία, τον φασισμό να έχει ήδη εδραιωθεί στην Ιταλία, και το ΚΚΕ να αγωνίζεται γιά μία Ενιαία και ανεξάρτητη Μακεδονία και Θράκη καλώντας τους προλετάριους να υπερασπιστούν την πατρίδα Σοβιετία, στον Τύπο κυριαρχεί ως είδηση η επιλογή τής δεσποινίδος που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα Ευρωπαϊκά καλλιστεία.
……….Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Φρέντυ Γερμανό, στις 27 Ιανουαρίου 1930 στην εκδήλωση που διοργάνωσε η Ένωση Συντακτών στο θέατρο «Ολυμπία» επί τής οδού Ακαδημίας, είχαν συγκεντρωθεί καλλονές από διάφορες περιοχές τής Ελλάδος γιά να παρουσιαστούν ενώπιον 15μελούς Επιτροπής η οποία θα εξέλεγε αυτήν που θα εκπροσωπούσε την Ελλάδα στα Ευρωπαϊκά καλλιστεία. Κατά την διαδικασία, και ενώ η δεσποινίς Αλίκη Διπλαράκου βρισκόταν στην αίθουσα ως θεατής, ξαφνικά, και χωρίς δική της πρωτοβουλία, βρέθηκε ανάμεσα στις υποψήφιες, κερδίζοντας τελικά την πρώτη θέση.
……….Αυτό προκάλεσε μεγάλη ένταση από όσους υποστήριζαν τις υπόλοιπες επικρατέστερες καλλονές. Ο νεαρός τότε δημοσιογράφος Αλέκος Λιδωρίκης, περιγράφοντας τα επεισόδια ανέφερε ότι οι θεατές έφτασαν στο σημείο να αλληλοσυμπλέκονται μέσα στην πλατεία, ενώ η Επιτροπή τής οποίας πρόεδρος ήταν ο Δήμαρχος Αθηνών Σπυρίδων Μερκούρης, διέφυγε από την πίσω πόρτα.
……….Τελικά, η Αλίκη Διπλαράκου εξελέγη λίγες ημέρες μετά «Μις Ευρώπη 1930», ενώ στα καλλιστεία τού Ρίο Ντε Τζανέιρο στην Βραζιλία, κατέκτησε την β΄ θέση ως «Μις Υφήλιος 1930».
……….Στην δεκαπενταμελή επιτροπή μεταξύ άλλων συμμετείχαν η ηθοποιός Κυβέλη, ο δημοσιογράφος, συγγραφέας και σκηνοθέτης Σπύρος Μελάς, και ο δημοσιογράφος και λογοτέχνης Ζαχαρίας Παπαντωνίου. Οι Ελληνίδες καλλονές που θεωρούντο ως επικρατέστερες, ήταν η Ρωξάνη Στεργίου (Μις Θεσσαλονίκη), η Ζέτα Στουρνάρα (Μις Μεσολόγγι), και η Λιλή Σέχα (Μις Φάληρο).
……….Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Φ. Γερμανό, όταν κατά τις 11 (μ.μ.) εκείνης τής βραδιάς έκανε την εμφάνισή της στο επάνω αριστερό θεωρείο τού θεάτρου η 18οκτάχρονη Αλίκη Διπλαράκου συνοδευόμενη από την μητέρα της, η παρουσία της τράβηξε τα βλέμματα των παρευρισκομένων, και τότε, η φωνή τής Μαρίκας Κοτοπούλη που ανεφώνησε: «Αυτή είναι η μις Ελλάς!», έφερε την ανατροπή.
……….Σχεδόν αμέσως η πλατεία μετατράπηκε σε σκηνή αντιπαραθέσεων, με το κοινό να έχει χωριστεί σε αυτούς που ήταν υπέρ τής δηλώσεως Κοτοπούλη και αυτούς που ήταν κατά. Εκτός από τον διχασμό τού κοινού, στην Επιτροπή η Κυβέλη δήλωσε ότι αρνείται να την ψηφίσει. Παρά τις αντιδράσεις, τελικά το όνομα τής δεσποινίδος Διπλαράκου μπήκε στην κάλπη και σε μισή ώρα εκφωνήθηκαν τα αποτελέσματα όπου επί συνόλου 32 ψηφησάντων, η Αλίκη Διπλαράκου έλαβε 19 ψήφους ενώ η μις Θεσσαλονίκη – Ρωξάνη Στεργίου -, έλαβε 13 ψήφους.
……….Τον Μάιο τής ίδιας χρονιάς η όμορφη Αλίκη απασχόλησε ξανά τον Τύπο τής εποχής, καθώς παραβίασε το άβατον τού Αγίου Όρους, όταν επιβαίνουσα ως φιλοξενούμενη σε θαλαμηγό εφοπλιστή, έπιασε σε αγιορείτικο λιμάνι μεταμφιεσμένη με αντρικά ρούχα. Στην συνέντευξη που έδωσε χρόνια μετά στον Φ. Γερμανό, δεν έγινε καμμία αναφορά στο γεγονός ενώ υπάρχουν ελάχιστες πληροφορίες γιά τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε το περιστατικό.
Οι τρεις αετοί στις Δελφικές Εορτές και η παράσταση τού «Προμηθέα Δεσμώτη»
……….Κατά την διάρκεια των Δελφικών Εορτών, ο Άγγελος Σικελιανός ζήτησε από την Αλίκη Διπλαράκου να συμμετάσχει στον χορό τού Προμηθέα Δεσμώτη, κάτι το οποίο εκείνη δέχθηκε. Με αφορμή αυτή της την εμπειρία, μετέφερε ένα συγκλονιστικό περιστατικό που συνέβη κατά την διάρκεια τής παραστάσεως τού Προμηθέα Δεσμώτη. Από το μεγάλο σχίσμα που χωρίζει τους δύο βράχους, κατά την διάρκεια τής παραστάσεως έβγαινα τρεις αετοί, οι οποίοι κάθε φορά διέγραφαν μία κυκλική ελλειπτική καθοδική πορεία, μέχρι να φτάσουν λίγο πιό πάνω από τον Προμηθέα. Την πρώτη φορά που εθεάθησαν οι τρείς αετοί, από το εκστασιασμένο κοινό ακούστηκε ένα μακρόσυρτο ‘’ααααα’’, ενώ οι σκηνοθέτες τής παράστασης καλούσαν τα κορίτσια τού χορού να φύγουν από την σκηνή. Καμμία τους όμως δεν αποχώρησε.
……….Περιγράφοντας το γεγονός η Διπλαράκου, είπε ότι έβλεπαν στο έδαφος την σκιά των αετών να πλησιάζει με την κυκλική της κίνηση όλο και πιο κοντά, μέχρις ότου φτάνοντας στον Προμηθέα, ανυψώνονταν και πάλι. Όλοι οι αλλοδαποί που ήταν παρόντες ή άκουσαν από άλλους για το περιστατικό, πίστεψαν ότι οι τρεις αετοί ήταν μέρος τού θεατρικού δρώμενου και είχαν εκπαιδευτεί για αυτό το πέταγμα. Χαμογελώντας η Διπλαράκου είπε ότι αυτό ήταν από τους αρχαίους θεούς. Και αυτό συνέβαινε κάθε φορά κατά την διάρκεια τής παραστάσεως.
……….Από τους Δελφούς όμως θυμάται πάντοτε και τα λόγια ενός ηλικιωμένου – σοφού όπως τον αποκάλεσε η ίδια – ο οποίος τής είχε πει ‘’Παιδάκι μου όπου και να πας, ό,τι και να γίνεις, τού μπαμπά σου το αίμα θά ’χεις’’.
Η ζωή στο εξωτερικό
……….Το μεγαλύτερο μέρος τής ζωής της το πέρασε στο εξωτερικό, όπου λόγω των γάμων, τής κοινωνικής και γενικότερης μορφώσεώς της, συναναστράφηκε με πολλούς διάσημους των επιστημών, τής τέχνης και τής πολιτικής. Με τον πρώτο της σύζυγο, Γάλλο Πωλ-Λουί Βάιλερ, απέκτησε έναν γιό, ενώ με τον δεύτερό της σύζυγο, τον Βρετανό διπλωμάτη, απόγονο των δουκών τού Μπέντφορντ, Sir John Wriothesley Russell απέκτησε μία κόρη, ακόμα έναν γιό, και τον τίτλο τής Λαίδης.
……….Απεβίωσε πλήρης ημερών στις 30 Οκτωβρίου 2002.
-
Πηγή πληροφοριών : Η συνέντευξη που έδωσε η Λαίδη Ράσσελ στο εξοχικό της στις Σπέτσες στον Φρέντυ Γερμανό.
-
Κείμενο, επιμέλεια κειμένου και εικόνας: Ἑλληνικὸ Ἡμερολόγιο