Η ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΟΣ

.,

 Ὦ παῖδες Ἑλλήνων ἴτε, ἐλευθεροῦτε πατρίδ', ἐλευθεροῦτε δὲ παῖδας, γυναῖκας, θεῶν τέ πατρῴων ἕδη, θήκας τε προγόνων· νῦν ὑπὲρ πάντων ἀγών. [Αἰσχύλου Πέρσαι]

Ὦ παῖδες Ἑλλήνων ἴτε, ἐλευθεροῦτε πατρίδ’, ἐλευθεροῦτε δὲ παῖδας, γυναῖκας, θεῶν τέ πατρῴων ἕδη, θήκας τε προγόνων· νῦν ὑπὲρ πάντων ἀγών (Αἰσχύλου Πέρσαι).

Σιμωνίδης ὁ Κεῖος: Νίκη Σαλαμῖνος (ἐπιλεγμένο ἀπόσπασμα)

«…ἥς οὔθ Ἕλλησιν οὔτε βαρβάροις ἐνάλιον ἔργον εἴργασται λαμπρότερον, άνδρεία μὲν καὶ προθυμία κοινῇ τῶν ναυμαχησάντων, γνώμῃ δὲ καὶ δεινότητι τοῦ Θεμιστοκλέους…»

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΝΙΚΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΕΛΛΗΝΙΣΤΗ 

……….Ὁ Βάσκος Ἑλληνιστὴς  Χουὰν Χοσὲ Πουχάνα Ἄρθα, ἔχει γράψει γιὰ τὴν σημασία τῆς ναυμαχίας τὰ ἑξῆς στὸ περιοδικὸ (Halcon) Ἰέραξ, ἐπίσημο ὄργανο τῆς Ἑλληνικῆς Ἀκαδημίας τῆς Βασκωνίας (Βασκικοῦ ἱδρύματος ποὺ ἔχει ὡς στόχο του τὴν μελέτη καὶ τὴν διάδοση τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς γλώσσας καὶ τοῦ ἑλληνικοῦ πολιτισμοῦ στὴν Χώρα τῶν Βάσκων.

« ….Ἡ ἑλληνικὴ νίκη κατὰ τὴν ναυμαχία τῆς Σαλαμῖνος ἐπὶ τῶν δυνάμεων τοῦ Ξέρξου, ἀποτελεῖ τὸ πλέον ἀξιοσημείωτο γεγονὸς διὰ τὴν ἱστορίαν τοῦ Δυτικοῦ πολιτισμοῦ καθὼς ἐκφράζει τὸν ἑλληνικὸ θρίαμβο ἔναντι τῶν ἀπαιτήσεων τῆς Περσικῆς αὐτοκρατορίας. Ἀπαιτήσεις ποὺ δὲν ἦσαν μόνον ἡ ἐκδίκησις γιὰ τὴν καταστροφὴ τῆς περσικῆς στρατιᾶς στὸν Μαραθῶνα, ἀλλὰ ἡ ὑποταγὴ ὅλης τῆς Ἑλλάδος ὑπὸ τὴν μορφὴ μιᾶς ἐπὶ πλέον σατραπίας τοῦ ἀχανοῦς περσικοῦ κράτους. Εἶναι βέβαιον ὅτι ἐάν νικοῦσε τότε ὁ Πέρσης, οὐδέποτε ἡ Δύσις θὰ ἔφθανε νὰ γίνῃ αὐτὸ ποὺ εἶναι σήμερα. Ἡ 28η Σεπτεμβρίου τοῦ 480, πρέπει νὰ θεωρηθῇ ὡς ἡ ἀληθινὴ γενέθλιος  ἡμέρα τοῦ δυτικοῦ πολιτισμοῦ, ἀφοῦ οἱ ἑλληνικὲς νῖκες στὶς Πλαταιὲς καὶ στὴν Μυκάλη δὲν εἶναι παρὰ τὸ τελειωτικὸ κτύπημα ποὺ δέχθηκε ἡ περσικὴ στρατιᾶ μετὰ τὴν καταστροφὴ ποὺ ὑπέστη στὴν Σαλαμίνα. Ἡ ναυμαχία λοιπὸν τῆς Σαλαμῖνος καὶ τῆς Ἰμέρας, ἔθεσαν τέλος στὶς διεκδικήσεις τῶν Περσῶν καὶ τῶν Καρχηδονίων. Ἐάν διαθέταμε (οἱ Εὐρωπαῖοι) πράγματι Εὐρωπαικὴ συνείδηση, αὐτὲς οἱ ἡμερομηνίες θὰ ἔπρεπε νὰ θεωροῦνται καὶ νὰ ἑορτάζονται ὡς οἱ πλέον ἀξιομνημόνευτες ἐπέτειοι καὶ τῆς δικῆς μας, Δυτικῆς ἱστορίας».

Η ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΟΣ 480 π. Χ

 

……….Σημαντικότατο σταθμό στην Αρχαία Ελληνική και Παγκόσμια Ιστορία αποτελούν οι αγώνες των Ελλήνων εναντίον των Περσών για την προάσπιση τής ελευθερίας τους. Οι λαμπρές νίκες κατά των εκάστοτε εισβολέων, επέτρεψαν στο Ελληνικό έθνος να περάσει από την εφηβική ηλικία στην ωριμότητα, ν’ αποκτήσει συνείδηση τής δύναμής του και να δημιουργήσει τον κλασικό πολιτισμό τού οποίου οι αρχές και τα ιδεώδη αποτέλεσαν τα θεμέλια τού σημερινού ευρωπαϊκού πολιτισμού, επειδή ακριβώς οι αρχαίοι Έλληνες έζησαν και δημιούργησαν σε μιά ελεύθερη κοινωνία.

……….Οι μεγάλοι αυτοί εθνικοί πόλεμοι είναι πόλεμοι καθαρά αμυντικοί, και τους προκάλεσαν οι Πέρσες στην προσπάθεια τους να υποτάξουν την ΝΑ Ευρώπη. Από την πλευρά τής Ελληνικής ιστορίας τα Μηδικά, όπως καθιερώθηκε να ονομάζονται αυτές οι συγκρούσεις, είναι κυρίως οι τρεις περσικές εκστρατείες:

α) τού Μαρδόνιου στην Θράκη και την Μακεδονία (492π.Χ.)
β) τού Δάτη και τού Αρταφέρνη στο Αιγαίο και την Αττική (490π.Χ.) και
γ) τού Ξέρξη στην Κεντρική Ελλάδα (480 – 479π.Χ.).

……….Οι σημαντικότεροι σταθμοί τής τρίτης αυτής εκστρατείας εναντίον τής Ελλάδας ήταν η μάχη των Θερμοπυλών, η ναυμαχία τού Αρτεμισίου, η ναυμαχία τής Σαλαμίνας και η μάχη των Πλαταιών.

Πριν την Ναυμαχία τής Σαλαμίνας

……….Μετά την κατάληψη τού στενού των Θερμοπυλών απ’ τους Πέρσες και την λήξη τής Ναυμαχίας τού Αρτεμισίου χωρίς αποφασιστικό αποτέλεσμα, ο Ελληνικός στόλος εγκατέλειψε την θαλάσσια περιοχή στα Βόρεια τής Εύβοιας κατευθυνόμενος προς τις ακτές τής Αττικής και έτσι άνοιξε ο δρόμος γιά την κατάκτηση ολόκληρης τής Κεντρικής Ελλάδας από τον στρατό τού Ξέρξη. Σ’ αυτή την περίσταση ο ρόλος τού Θεμιστοκλή υπήρξε οπωσδήποτε αποφασιστικός· κατόρθωσε να πείσει τους Αθηναίους να εκκενώσουν την Αττική με την προστασία τού Ελληνικού στόλου ο οποίος αγκυροβόλησε στην Σαλαμίνα γιά να προστατεύσει αυτήν την επιχείρηση.

Ολόκληρο το κείμενο μπορείτε να διαβάσετε στο : www.e-istoria.com

Αφήστε μια απάντηση