Η ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΟΥ ΤΑΙΝΑΡΟΥ ( 27 – 28 Μαρτίου 1941 )

,

Rowland Langmaid – Matapan Phase 1 Δημιουργία τοῦ Ρόουλαντ Λάγκμέϊντ Ἡ ναυμαχία τοῦ Ματαπᾶ. Φάση 1

.

……….Μεσόγειος 27 Μαρτίου 1941. Ἡ νηοπομπὴ ποὺ εἶχε ἀποπλεύσει ἀπὸ τὴν Ἀλεξάνδρεια στὶς 26 Μαρτίου, μὲ προορισμὸ τὸν Πειραιᾶ, ἀποτελούμενη ἀπὸ 7 μεγάλα μεταγωγικά, μεταφέροντα στὴν Ἑλλάδα Βρετανικὸ Στρατὸ μὲ τὰ ἐφόδιά του,ἔλαβε διαταγὴ τοῦ Ἀρχηγοῦ τοῦ Στόλου τῆς Μεσογείου, νὰ ἀναστρέψῃ πορεία καὶ νὰ πλεύσῃ πρὸς Ἀλεξάνδρεια μέχρι τὴν αὐγὴ καὶ ἐν συνεχείᾳ νὰ ξαναπάρῃ τὴν ἀρχικὴ της πορεία.

……….Ἡ νηοπομπὴ συνοδευόταν ἀπὸ τὸ α/τ «Βασιλεὺς Γεώργιος» καὶ 3 Αὐστραλιανὰ ἀντιτορπιλικὰ ὑπὸ τὶς διαταγὲς τοῦ πλοιάρχου Μεζεβίρη. Ἡ συνοδεία αὐτὴ συνδέθηκε μὲ τὴν ναυμαχία τοῦ Ματαπᾶ (Ταινάρου), διότι ὁ Ἰταλικὸς Στόλος, εἶχε σκοπὸ νὰ τὴν προσβάλει. Ὁ πλοίαρχος Μεζεβίρης, ἀνέφερε ὅτι ὅταν τὸ πρωὶ τῆς 28ης Μαρτίου, ἡ νηοπομπὴ ξαναπῆρε τὴν ἀρχικὴ της πορεία πρὸς Πειραιᾶ,  τὸ HMS «Calcutta» τοῦ σήμανε ὅτι Ἰταλικά εὕδρομα εἶχαν βγεῖ γιὰ νὰ τοὺς πλήξουν ἀλλὰ συνάντησαν πλοῖα τοῦ Βρετανικοῦ Στόλου.

28 Οκτωβρίου 1943. Ἀγγλία. Ὁ Ὑποναύαρχος Μεζεβίρης ἐπιθεωρεῖ τὸ πλήρωμα τοῦ υ/β «Πιπῖνος» συνοδευόμενος ἀπὸ τὸν κυβερνήτη τοῦ πλοίου Πλωτάρχη Α.Ράλλη. Παραβρέθηκε ὡς ἀνάδοχος ἐκπροσωπώντας τὸν Βασιλέα καὶ λόγῳ αὐτῆς τῆς ἰδιότητας τοῦ ἀπονεμήθηκαν ἀπὸ τὶς Βρετανικὲς Ἀρχὲς ἐξαιρετικὲς τιμές.

……….Ἐν τῷ μεταξὺ ἡ ναυμαχία ἐξελίχθηκε στὴν περιοχὴ τοῦ ἀκρωτηρίου Ταινάρου μεταξὺ βρετανικῶν καὶ ἰταλικῶν πολεμικῶν.  Ἡ κύρια δύναμη τοῦ Βρετανικοῦ Στόλου ἀποτελούμενη ἀπὸ τὰ θωρηκτὰ HMS Warspite, HMS Barham καὶ HMS Valiant καὶ τοῦ ἀεροπλανοφόρου HMS Formidable, μὲ 9 ἀντιτορπιλικά, ἀπέπλευσε ἀπὸ τὴν Ἀλεξάνδρεια στὶς 19:00 τῆς 27ης Μαρτίου καὶ ἔπλευσε πρὸς Β.Δ.  Ἀφετέρου, ἕνας Βρετανικὸς σχηματισμὸς μὲ 4 εὕδρομα καὶ 4 ἀντιτορπιλικὰ ὑπὸ τὸν Ἀντιναύαρχο Wippel ποὺ βρίσκονταν στὸ Αἰγαῖο, διατάχθηκε νὰ βρίσκεται Ν.Δ. τῆς νήσου Γαύδου τὰ χαράματα τῆς 28ης Μαρτίου.

……….Μὲ αὐτόν τὸν σχηματισμὸ συναντήθηκε ἡ 3η Ἰταλικὴ μοῖρα εὑδρόμων. Στὴν ναυμαχία ποὺ ἀκολούθησε, ὑπῆρξε καὶ ἀπὸ ἀέρος ἐπιθέση τῆς RAF (Βρετανικῆς Βασιλικῆς Ἀεροπορικῆς Δύναμης), ἐνῷ, οἱ αἰτήσεις τοῦ Ἰταλοῦ ναυάρχου γιὰ ἀντίστοιχη κάλυψή του ἀπὸ Ἰταλικά και Γερμανικά καταδιωκτικά, δὲν εἰσακούστηκαν, οὔτε καὶ μετὰ τὸν τορπιλισμὸ τοῦ RN Vittorio Veneto…

Δημιουργία τοῦ Ρόουλαντ Λάγκμέϊντ (Rowland Langmaid ) Ἡ ναυμαχία τοῦ Ματαπᾶ.

……….Ὁ Ἀρχηγὸς τοῦ Βρετανικοῦ Στόλου εἶχε προσκαλέσει τὸν Ἑλληνικὸ Στόλο νὰ συμμετάσχῃ σ’ αὐτή τὴ ναυμαχία, ἀλλὰ λόγῳ κακῆς συνεννοήσεως, τὰ Ἑλληνικὰ πλοῖα δὲν πρόφθασαν νὰ λάβουν μέρος.

……….Τὰ πλοῖα τοῦ Βρετανικοῦ στόλου εἶχαν ὑποστήριξη καὶ ἀπὸ βομβαρδιστικά και τορπιλοπλάνα τὰ ὁποῖα ἔπληξαν τὸ ἰταλικό θωρηκτό «Βιτόριο Βένετο». Λόγῳ τῆς ἀποστάσεως μεταξὺ ἰταλικοῦ καὶ βρετανικοῦ στόλου, ὁ Ἰταλὸς ναύαρχος ἐκτιμῶντας  λανθασμένα, θεώρησε ὅτι δὲν ὑπῆρχαν στὴν περιοχὴ ὑπέρτερες ἐχθρικὲς δυνάμεις. Ἀπὸ τὴν ἄλλη, ὁ ἀρχηγὸς τοῦ Βρετανικοῦ Στόλου ἀποφάσισε νὰ συνεχίσῃ τὴν δίωξη τοῦ ἰταλικοῦ, μὲ ἀποτέλεσμα νὰ τὸν αἰφνιδιάσει. Τὸ Ἰταλικὸ Ναυτικὸ ἔχασε σ’ αὐτή τὴν ναυμαχία τρία βαριὰ εὕδρομα καὶ δύο ἀντιτορπιλικά, ἐνῶ οἱ ἀπώλειες τοῦ προσωπικοῦ ἔφθασαν περίπου τὶς 3.000, μεταξὺ τῶν ὁποίων ὁ Διοικητὴς τῆς 1ης μοίρας, Ναύαρχος Κατανέο (Cattaneo) καὶ οἱ κυβερνῆτες τῶν εὑδρόμων «Ζάρα»(RN ZARA) καὶ «Φιοῦμε»RN FIUME καὶ τῶν 2 ἀντιτορπιλικῶν.

***

Τὶς λεπτομέρειες τῆς ναυμαχίας μπορεῖτε νὰ διαβάσετε στό :   https://sites.google.com/site/mezeviris/

Αφήστε μια απάντηση