Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ, Η ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ

,

Στο πέρασμα τού Λογαρά, βρίσκεται αυτό το μικρό μνημείο, αφιερωμένο από τούς Ηπειρώτες στον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό. Ο σταυρός του έχει βανδαλιστεί αρκετές φορές, από το αλβανικό μίσος.
Στο πέρασμα τού Λογαρά, βρίσκεται αυτό το μικρό μνημείο, αφιερωμένο από τούς Ηπειρώτες στον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό. Ο σταυρός του έχει βανδαλιστεί αρκετές φορές, από το αλβανικό μίσος.

,

……….Στις 21 Αυγούστου 2015 στούς Δρυμάδες τής Χιμάρας, η αλβανική κυβέρνηση γκρέμισε την ελληνορθόδοξη εκκλησία τού Αγίου Αθανασίου προκαλώντας νέα ένταση στις σχέσεις της με την Ελληνική μειονότητα. ……….Η πράξη αυτή εκτός τού ότι αποτελεί βάναυση πρόκληση στο θρησκευτικό αίσθημα των πιστών, είναι κατάφωρη παράβαση των περιουσιακών δικαιωμάτων τής Αυτοκέφαλης Ορθοδόξου Εκκλησίας τής αλβανίας, και προσβολή των πνευματικών της κυριαρχικών δικαιωμάτων, καθώς καταπατείται και βεβηλώνεται ορθόδοξος χώρος λατρείας. Ο Άγιος Αθανάσιος τις μαύρες μέρες τού στυγνού κομμουνιστικού καθεστώτος τού Εμβέρ Χότζα, είχε γκρεμιστεί.

……….Το 1992 ο κομμουνισμός κατέρρευσε μεν, αλλά οι πρακτικές του συνεχίζονται από τούς πολιτικούς του διαδόχους, οι οποίοι αποφάσισαν να ξαναγκρεμίσουν την εκκλησία που οι Χιμαριώτες είχαν ξανακτίσει. Η ψευδής δικαιολογία τής αλβανικής κυβέρνησης ήταν ότι δήθεν στο σημείο εκείνο, είχε ταφεί ένας ρωμαιοκαθολικός ιεραπόστολος τού 17ου αιώνα, ο οποίος φέρεται να λειτούργησε σχολεία στην αλβανική γλώσσα…οπότε, το σημείο ανακηρύχθηκε σε χώρο «πολιτιστικής κληρονομιάς» (!)

……….Όταν το 1999 ο ΟΥ-ΤΣΕ-ΚΑ (UCK) κατέλαβε το Κόσοβο, οι αλβανοί απαιτούσαν την κατεδάφιση ιστορικών χριστιανικών μοναστηριών και εκκλησιών, ισχυριζόμενοι ότι κάτω από αυτά κρύβονταν αποδείξεις προϋπάρξεώς τους των Σέρβων. Τούς ισχυρισμούς τους, συνόδευσαν με βανδαλισμούς κατά των χριστιανικών εκκλησιών .

***

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ, Η ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ

……….Τὸ ἀλβανικὸ καθεστώς, παρ’ ὅτι ἦταν ἀπὸ τὰ πλέον σκληρὰ ἀπὸ τὰ ἀντίστοιχα τοῦ ὑπαρκτοῦ σοσιαλισμοῦ καὶ ὁ λαὸς δὲν ἐνημερωνόταν παρὰ μόνο ἀποσπασματικὰ γιὰ τὶς διεθνεῖς ἐξελίξεις, κυρίως μέσῳ τῆς ἰταλικῆς τηλεόρασης στὸν βορρὰ καὶ τῆς ἑλληνικῆς στὸν νότο, ἔδειχνε σημάδια ὅτι δὲν θὰ μποροῦσε νὰ ἀντισταθῇ στὶς ἀλλαγὲς ποὺ σημειώνονταν στὶς χῶρες τῆς ἀνατολικῆς Εὐρώπης. Ὁ θάνατος τοῦ Χότζα (1985), συντάραξε τὸ καθεστώς, ὡστόσο ἡ πτώση τοῦ τείχους τοῦ Βερολίνου ἦταν τὸ ἔναυσμα γιὰ μαζικὲς διεργασίες σὲ χώρους, ὅπως οἱ φοιτητικοὶ καὶ τῆς διανόησης, μὲ κοινὸ ζητούμενο τὸν ἐκδημοκρατισμὸ τῆς χώρας (…).

……….Τὸν Μάρτιο τοῦ 1990, πραγματοποιεῖται ἡ ἀποφυλάκιση πολιτικῶν κρατουμένων ὡς πρώτη παροχὴ δημοκρατικῶν ἐλευθεριῶν ἀπὸ τὴν ἡγεσία τοῦ ΚΕΑ, ἐνῷ ἀπὸ τὸ φθινόπωρο τοῦ ἰδίου ἔτους ἀρχίζουν οἱ συζητήσεις γιὰ ὀργάνωση τῆς Ἑλληνικῆς μειονότητας («ΟΜΟΝΟΙΑ»), στὰ Τίρανα, τοὺς Ἁγίους Σαράντα καὶ τὸ Ἀργυρόκαστρο, παρὰ τὸ μεγάλο πλῆγμα ποὺ αὐτὴ εἶχε δεχθεῖ, μὲ τὴν φυλάκιση τοῦ Σ. καὶ Φ. Κυριαζάτη, τοῦ Β. Κρομμύδα, Θ. Γεροντάτη, Β. Καραθάνου, Γ. Κιρούση καὶ Χ. Ζώτου, ποὺ εἶχαν ἀποπειραθεῖ νὰ στείλουν ἐπιστολὴ στὸν Ἕλληνα πρωθυπουργὸ γιὰ τὴν καταπάτηση τῶν δικαιωμάτων τους (…).

……….Ἡ εἴσοδος τῶν προσφύγων ἀπὸ τὴν Ἀλβανία μετὰ τὸ 1991, ἦταν ἡ ἀρχὴ γιὰ μία ἐντελῶς νέα πορεία τους, τόσο στὴν Ἀλβανία, ὅσο καὶ στὸν ἑλλαδικὸ χῶρο, ὅμως μὲ τὴν μετανάστευση πρὸς τὴν Ἑλλάδα παραγωγικῶν ἡλικιῶν καὶ τῶν παιδιῶν, δημιουργήθηκε ἕνα μεγάλο κενὸ στὶς μειονοτικὲς περιοχὲς τῆς Ἀλβανίας, κενὸ ποὺ μεγάλωσε μετὰ τὸ δεύτερο μεταναστευτικὸ κῦμα τοῦ 1997.


Ὁλόκληρο τὸ κείμενο μπορεῖτε νὰ διαβάσετε στό: www.e-istoria.com

***

Ὀπτικοακουστικὸ μὲ τὴν συγκλονιστικὴ μαρτυρία τῆς βορειοηπειρώτισσας Ἑ. Κοκοβέση στὴν βουλὴ τῶν Ἐφήβων τὸ 1996…

Αφήστε μια απάντηση