ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΗΣΟΥ ΛΕΥΚΑΔΑΣ

.

ΛΕΥΚΑΔΑ ΟΙ ΚΑΜΑΡΕΣ ΤΟΥ ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΟΥ ΣΤΗ ΛΙΜΝΟΘΑΛΑΣΣΑ -FONDAZIONE QUERINI S
Οἱ καμάρες τοῦ ὑδραγωγείου στὴν λιμνοθάλασσα.
Περιεχόμενα : Πολιτισμός, λαογραφία, παράδοση, ἐπαγγέλματα καὶ ἀσχολίες τοῦ τόπου, ἀρχιτεκτονική, ἱστορία.
ΕΝΕΤΟΚΡΑΤΙΑ

,

……….[] Τὸ 1684 τὴν κατέλαβαν οἱ Ἐνετοί καὶ ἐπισημοποίησαν τὴν κατοχὴ τους μὲ τὴν συνθήκη τοῦ Κάρλοβιτς τὸ 1699. Ἡ πρωτεύουσα Ἁγία Μαῦρα μεταφέρθηκε ἀπό τοὺς Ἐνετούς στὴ σημερινὴ της θέση, ποὺ τότε ὀνομαζόταν «Ἀμαξική». Ἀπό τὴν χρονιὰ αὐτή οἱ πολιτικὲς τύχες τῆς Λευκάδας εἶναι ἴδιες μὲ τὶς τύχες τῶν ἄλλων Ἰονίων νήσων. Κάτω ἀπό τὴν σημαία τῆς Βενετίας, τὰ νησιὰ τοῦ Ἰονίου ἀπόκτησαν γιὰ πρώτη φορὰ πολιτική ἑνότητα, ἄν καὶ ἡ Βενετικὴ κυριαρχία δὲν ὑπῆρξε ἡ ἴδια σὲ ὅλα τὰ νησιά.

……….Ἡ εὐέλικτη ἐνετική πολιτικὴ χάραξε στὰ Ἑπτάνησα πολιτικὰ, κοινωνικὰ καὶ οἰκονομικά πλαίσια, προσαρμοσμένα στὰ τοπικὰ θέσμια ποὺ βρῆκε σὲ κάθε νησί: ἀναγνώρισε παλιότερα προνόμια, υἱοθέτησε θεσμοὺς καὶ ἐπέτρεψε τὴν τοπικὴ αὐτονομία καὶ τὴν δημιουργία τοπικῆς ἀριστοκρατίας.

……….Ἔτσι τὰ Ἑπτάνησα, πέραν τῶν ὁμοιοτήτων ποὺ συνεπαγόταν ἡ κοινὴ πολιτικὴ πορεία, παρουσιάζουν καὶ διαφορές. Π. χ. ἡ Κέρκυρα καὶ ἡ Κεφαλλονιᾶ ἀντιπροσωπεύουν δύο διαφορετικὰ πολιτειακὰ-διοικητικὰ συστήματα. Στὴν Κέρκυρα τὸ πολίτευμα ἔχει ἔντονη τὴν παρουσία τοῦ τοπικοῦ ἀριστοκρατικοῦ στοιχείου, ἐνῷ στὴν Κεφαλλονιᾶ παρουσιάζεται μεγαλύτερη διείσδυση τοῦ λαϊκοῦ στοιχείου.

……….Ἡ Λευκάδα διοικεῖται σύμφωνα μὲ τὸν δικὸ της Καταστατικὸ Χάρτη, «τὰ προνόμια τῆς Κοινότητας τῆς Ἁγίας Μαῦρας» ποὺ τῆς παραχώρησε ὁ Μοροζίνι τὸ 1684. Ἡ κυρίαρχη τάξη εἶναι οἱ nobili, δηλαδὴ οἱ «εὐγενεῖς» ἤ «ἄρχοντες», οἱ κάτοχοι μεγάλης κτηματικῆς περιουσίας ποὺ ἀποτελοῦν μία ἐλάχιστη μειοψηφία. Μόνο τὰ μέλη της ἔχουν πολιτικὰ δικαιώματα (cittadini). Ἀρχικά μόνο 70 οἰκογένειες ἀνήκουν στοὺς cittadini, ἀλλά σταδιακὰ τὸ δικαίωμα αὐτό τὸ ἀποκτοῦν περισσότεροι.

……….Ἡ δεύτερη τάξη εἶναι οἱ ἀστοί: οἱ ἔμποροι, οἱ ὁποῖοι ἔχουν καὶ σπίτι στὴν πόλη καὶ ὑπολογίσιμη περιουσία στὸν κάμπο τῆς πόλης, οἱ γιατροί, οἱ δικηγόροι, οἱ συμβολαιογράφοι, οἱ φαρμακοποιοί-ὅλοι αὐτοί ἀποκαλοῦνται signori καὶ ἐπισήμως notabili. Δὲν ἔχουν πολιτικὰ δικαιώματα, ἀλλά διαθέτουν κοινωνικὸ κύρος.

……….Ἀκολουθοῦν τὰ κατώτερα στρώματα τῆς δεύτερης τάξης: οἱ μικροκτηματίες τῆς περιοχῆς τοῦ κάμπου τῆς πόλης, οἱ ὁποῖοι διέμεναν στὴν πόλη καὶ οἱ χειρώνακτες ἐπαγγελματίες (ξυλουργοί, χτίστες, βυρσοδέψες, μακελλάρηδες, ράφτες, σανδαλοποιοί, σαπωνοποιοὶ κ.λ.π.). Καὶ στὸ χαμηλότερο σκαλοπάτι τῆς ἀστικῆς κοινωνικῆς κλίμακας, οἱ μικροαλιεῖς, οἱ μεταφορεῖς καὶ οἱ χωρὶς μόνιμη ἐργασία: οἱ κατ’ ἐξοχήν «μπουρανέλλοι». Κάποιοι μεγαλοκτηματίες βρίσκονται στὴν ὕπαιθρο, μερικοὶ ἀπό τοὺς ὁποίους διαμένουν καὶ στὴν πόλη. Εἶναι οἱ «ἀφέντες» τῆς περιοχῆς, ἔχουν προστάτες στὸ ἀρχοντολόϊ τῆς πόλης καὶ κολίγους στὰ κτήματά τους.

……….Τὸ πολυπληθέστερο πληθυσμιακὸ στρῶμα τὸ ἀποτελοῦν οἱ ἐλεύθεροι μικροκτηματίες γεωργοὶ καὶ οἱ κτηνοτρόφοι τῆς ὑπαίθρου. Ζοῦν ἐξαιρετικά ἐπίπονα καὶ στερημένα, ὑπό τὴν σκληρὴ ἐκμετάλλευση τῶν ἀρχόντων καὶ τῶν Ἐνετῶν. Ἕνα πολὺ μικρότερο μέρος εἶναι οἱ κολίγοι, ποὺ καλλιεργοῦν τὰ κτήματα τῶν κτηματιῶν. Συνολικὰ ἡ ὕπαιθρος συγκεντρώνει τὸ 80% τοῦ πληθυσμοῦ.

……….Ὁρισμένοι ἐπαινοῦν τὴν ἀποτελεσματικότητα καὶ τὴν διπλωματικότητα τοῦ ἐνετικοῦ συστήματος διακυβέρνησης: ἐκσυγχρόνισε τὴν δημόσια ζωή, ἱδρύοντας δικαστήρια καὶ βάζοντας τὶς βάσεις γιὰ τὴν ὀργάνωση τῶν διοικητικῶν ὑπηρεσιῶν. Δὲν παύει ὅμως νὰ εἶναι ἕνα σύστημα ὀλιγαρχικό, ποὺ ἐπέβαλε τὴν οἰκονομική καὶ πολιτικὴ κυριαρχία μιᾶς μειοψηφίας σὲ βάρος τῶν πολλῶν καὶ ἐξέθρεψε ἔτσι τὶς κοινωνικὲς ἀντιδικίες καὶ συγκρούσεις τῆς ἐποχῆς.


  • Ὁλόκληρο τὸ κείμενο μπορεῖτε νὰ διαβάσετε στό : www.e-istoria.com

Αφήστε μια απάντηση