Η ΚΑΤΑΔΡΟΜΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΣΤΟ ΥΠΟ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ 13-14/6/1942

.

Βρετανοί κομάντος της SAS ποζάρουν για τον φακό σε κάποιο ελληνικό νησί το 1942. Πιθανότατα, κάποιοι εξ αυτών πήραν μέρος στην επίθεση κατά του αεροδρομίου του Ηρακλείου την 13η Ιουνίου.
Βρετανοί κομάντος της SAS ποζάρουν για τον φακό σε κάποιο ελληνικό νησί το 1942. Πιθανότατα, κάποιοι εξ αυτών πήραν μέρος στην επίθεση κατά του αεροδρομίου του Ηρακλείου την 13η Ιουνίου..
Η ΚΑΤΑΔΡΟΜΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΤΗΣ 13-14/6/1942 ΣΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ

,

Του Κώστα Μπογδανίδη

Το 1942 το αεροδρόμιο Ηρακλείου είχε εξελιχθεί σ’ ένα από τα πιό κομβικά αεροδρόμια της εποχής, λόγω των μεταφορών στη Μέση Ανατολή. Αλλά και πολύ οργανωμένο, εξαιτίας της εργασίας την οποία επέβαλαν οι κατακτητές στους κατοίκους των γύρω περιοχών.

Οι συμμαχικές δυνάμεις, για να ανακόψουν την προέλαση του Ρόμμελ στην Αφρική, αποφασίζουν την καταστροφή των αεροδρομίων της Κρήτης. Συγκεκριμένα, για το αεροδρόμιο Ηρακλείου επιλέχθηκαν έξι άνδρες της SAS “Special Air Service” στόχος των οποίων ήταν η καταστροφή αποθηκών, που περιείχαν πολεμοφόδια και καύσιμα. Η ομάδα αποτελούνταν από τους:

G. Berge (Μπερζέ)
Lord George Jellice (Λόρδος Τζέλικο)
J. Mouhot (Μουό)
P. Leostic (Λεοστίκ)
J. L. Sibart (Σιμπάρ)
Κ. Πετράκης

Το σαμποτάζ αρχικά είχε οριστεί για τη νύχτα της 7ης προς 8η Ιουνίου, όμως αναβλήθηκε καθώς το ελληνικό υποβρύχιο “Τρίτων” που είχε αναλάβει τη μεταφορά των σαμποτέρ, έφτασε στις ακτές του κόλπου των Μαλίων την 11η Ιουνίου. Η ομάδα έφτασε στο αεροδρόμιο Ηρακλείου αργά τη νύχτα της 12ης Ιουνίου, ανέβαλε όμως το εγχείρημά της λόγω της απρόβλεπτης εμφάνισης ενός γερμανού σκοπού που περιπολούσε.

Την επομένη νύχτα, αφού οι σαμποτέρ κατάφεραν να εισχωρήσουν στον χώρο του αεροδρομίου, διαπιστώνουν πως τα αεροπλάνα βρίσκονταν συγκεντρωμένα στο νοτιοανατολικό άκρο της πίστας, ενώ οι αποθήκες στην άλλη άκρη. Τοποθέτησαν εκρηκτικά στην αριστερή πτέρυγα κάθε αεροπλάνου.

Εκρηκτικά επίσης τοποθετήθηκαν στο χώρο όπου υπήρχαν βόμβες των γερμανικών αεροπλάνων και σ’ ένα κτίριο που στεγάζονταν μηχανήματα και γεννήτριες. Η έκρηξη είχε οριστεί μετά από δύο ώρες. Στο μεταξύ, οι σύμμαχοι ξεκίνησαν βομβαρδισμό του χώρου του αεροδρομίου, ως αντιπερισπασμό, για να καλυφθούν οι σαμποτέρ και να αποφευχθούν αντίποινα σε βάρος του κρητικού λαού. Η επιχείρηση στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, και οι σαμποτέρ έφυγαν προς τις νότιες περιοχές της Κρήτης.

Κοντά στην περιοχή Βασιλικά Ανώγεια, οι τέσσερις από τους έξι σαμποτέρ (Μπερζέ, Μουό, Λεοστίκ, Σιμπάρ) πιάστηκαν αιχμάλωτοι από τους Γερμανούς, οι οποίοι είχαν ειδοποιηθεί από ένα ντόπιο ονόματι Μανώλη Χαριτάκη, ενώ παράλληλα ο Πετράκης και ο Λόρδος Τζέλικο είχαν φύγει για το χωριό Κρότος, για να ενημερωθούν για την ακριβή ώρα και τοποθεσία της επιστροφής.

Στη συμπλοκή που ακολούθησε, ο Λεοστίκ έπεσε νεκρός από τα γερμανικά πυρά, μόλις στα 18 του χρόνια.

Σύμφωνα με το σχέδιο, ο Λόρδος Τζέλικο και ο υπολοχαγός Πετράκης, αφού μάταια περίμεναν τους συντρόφους τους, επέστρεψαν στην Αλεξάνδρεια πάνω σε μια Vedette (Είδος πλοίου).

Ως αντίποινα για το σαμποτάζ του αεροδρομίου, οι Γερμανοί ιθύνοντες αποφάσισαν την επομένη (14η Ιουνίου) να εκτελέσουν 50 από τους 62 μάρτυρες, που ήταν όλοι επιφανείς Ηρακλειώτες, στην περιοχή “Ξηροποτάμου” Ηρακλείου.


Επιλεγμένο απόσπασμα από το : http://www.cretalive.gr/ 
*** ** ***

Ο Κώστας Πετράκης μιλάει σε ένα ντοκυμαντέρ τής ΕΡΤ, δεκαετίας τού ’80, για την συμμετοχή του στην καταδρομική επιχείρηση τού αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης, και το πώς προδόθηκαν στα Βασιλικά Ανώγεια, με αποτέλεσμα τον θάνατο ενός από τους καταδρομείς.

Αφήστε μια απάντηση