Ο ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΙΛΟΤΩΝ ΤΗΣ 22ΗΣ ΜΟΙΡΑΣ ΔΙΩΞΕΩΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΘΡΥΛΟΥΜΕΝΗΣ ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗΣ ΠΑΝΤΟΔΥΝΑΜΙΑΣ (2/11/1940)

.

.

Ο ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΙΛΟΤΩΝ ΤΗΣ 22ΗΣ ΜΟΙΡΑΣ ΔΙΩΞΕΩΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΘΡΥΛΟΥΜΕΝΗΣ ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗΣ ΠΑΝΤΟΔΥΝΑΜΙΑΣ (2/11/1940)

.

……….Στις 2 Νοεμβρίου 1940, ο θρύλος τής ιταλικής αεροπορικής παντοδυναμίας διαλύθηκε. Τριάντα ιταλικά αεροπλάνα, που κατευθύνονταν γιά την Θεσσαλονίκη, δεν μπόρεσαν τελικά να φθάσουν στον στόχο τους. Επτά ελληνικά καταδιωκτικά επετέλεσαν την ημέρα εκείνη έναν άθλο από τούς πιό εντυπωσιακούς στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Έπειτα από αυτό η Ελλάς, και στον τομέα των αεροπορικών επιδρομών, δεν αντιμετώπισε με τον σκεπτικισμό των πρώτων ημερών την εξέλιξη τού πολέμου με τούς Ιταλούς.

……….Το απόγευμα τής 2ας Νοεμβρίου τού 1940 στο αεροδρόμιο Σέδες γίνεται ο πρώτος συναγερμός. Ο διοικητής τής αεροπορίας διώξεως ειδοποιείται ότι ένας σχηματισμός ιταλικών βομβαρδιστικών κατευθύνεται προς την Θεσσαλονίκη. Ζητεί αμέσως την έγκριση από την ΔΑΠ γιά να απογειώσει τα καταδιωκτικά του. Η έγκριση, (μία γραφειοκρατική λεπτομέρεια, που πολλές φορές είχε δυσμενείς επιπτώσεις στην δράση τής ΕΒΑ) δεν άργησε να φθάσει. Τα πολωνικής κατασκευής ΠΖΛ (PZL) τής 22ας μοίρας άρχισαν να απογειώνονται με τον εξαιρετικό γιά την εποχή ρυθμό τριών αεροπλάνων κάθε δύο λεπτά. Επτά ελληνικά καταδιωκτικά βρίσκονταν στον αέρα όταν φάνηκαν στον ορίζοντα τα εχθρικά βομβαρδιστικά. Ήταν περίπου τριάντα (τα περισσότερα τύπου Κάντυ) και πετούσαν σε πυκνό σχηματισμό με προφανή σκοπό να βομβαρδίσουν την Θεσσαλονίκη.

……….Οι πιλότοι τής 22ας μοίρας έπεσαν επάνω τους χωρίς δισταγμό και πρώτο αποτέλεσμα τής επιθέσεώς τους ήταν η διάλυση τού εχθρικού σχηματισμού. Οι βόμβες ρίχτηκαν πρόωρα και άσκοπα, και στην αερομαχία που ακολούθησε, παρά την αριθμητική και τεχνική υπεροχή των Ιταλών, ο εχθρός έχασε τρία αεροπλάνα.

Ο ΑΘΛΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΣΜΗΝΑΓΟΥ ΜΗΤΡΑΛΕΞΗ

……….Την στιγμή που η αερομαχία τελείωνε πιά, ο υποσμηναγός Μητραλέξης κυνήγησε με το ΠΖΛ (PZL) του ένα βαρύ ιταλικό βομβαρδιστικό και το ανάγκασε να τραβήξει νοτιοανατολικά προς το βουνό Χορτιάτης. Διαπίστωσε όμως ξαφνικά ότι τα πυρομαχικά του είχαν εξαντληθεί. Ο εχθρός θα τού ξέφευγε. Πλησίασε λοιπόν αποφασιστικά πίσω του και έκανε κάτι πρωτάκουστο : «Έκρουσε» με τον έλικά του τα πηδάλια ουράς τού ιταλικού βομβαρδιστικού και τα συνέτριψε. Το εχθρικό αεροπλάνο άρχιζε να πέφτει. Πέντε αλεξίπτωτα ανοίγουν και οι Ιταλοί αεροπόροι κατεβαίνουν σιγά σιγά στην Μακεδονική γη. Αλλά και ο Μητραλέξης δεν μπορεί να κρατηθεί στον αέρα. Ο έλικάς του έχει παραμορφωθεί από την πρόσκρουση. Κατεβαίνει λοιπόν και προσγειώνεται σε κάποιο χωράφι. Ύστερα ψάχνει, βρίσκει τούς Ιταλούς αεροπόρους, τούς φορτώνει σ’ ένα αυτοκίνητο και επιστρέφει θριαμβευτικά στην βάση του. Τα ιταλικά βομβαρδιστικά δεν πέταξαν ποτέ πιά χαμηλότερα από πέντε χιλιόμετρα και δεν πλησίαζαν, κατά κανόνα, περιοχές όπου υπήρχαν ελληνικά καταδιωκτικά.

……….Μετά από αυτό, η ελληνική αεροπορική ηγεσία είδε με περισσότερη αισιοδοξία την κατάσταση, διότι μέχρι τότε είχε δικαιολογημένους φόβους και επιφυλάξεις. Αυτοί οφείλονταν στο πλήθος και την ποιότητα τής εχθρικής αεροπορίας. Διότι στην αεροπορία η εξέλιξη της πολεμικής μηχανής ήταν ραγδαία και ένα παλιό αεροπλάνο δεν μπορούσε, θεωρητικά τουλάχιστον, να αντιμετωπίσει ένα σύγχρονο λόγω υπεροχής στην ταχύτητα και στην ισχύ των όπλων. Ο παράγων όμως Ελληνική Ψυχή και Ευρηματικότητα, μπόρεσε να ανατρέψει ακόμα και την ιταλική αριθμητική και τεχνολογική υπεροχή.

***
ΠΗΓΗ «Τα ελληνικά καταδιωκτικά στον Ελληνοϊταλικό πόλεμο» τού Νικ.Αγγελή, από το 4ο τεύχος τού περιοδικού «ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΗ», Οκτ.1968, δραχμαί 15.
Επιμέλεια κειμένου και εικόνων : Ἑλληνικὸ Ἡμερολόγιο 
Copyright (©) «Ἑλληνικὸ Ἡμερολόγιο»

Αφήστε μια απάντηση