ΥΠΑΙΘΡΙΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ – ΠΟΙΟΙ ΣΚΟΤΩΣΑΝ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ;

,

,

τού Αθανάσιου Τσακνάκη

,.

Υπαίθρια αγάλματα
Ποιοί σκότωσαν την Τέχνη των Ελλήνων;

,

 

……….Η Ξάνθη, σε σύγκριση με πολλές άλλες ελληνικές πόλεις, είναι επαρκώς στολισμένη με μνημεία. Θα μπορούσε, βέβαια, να είναι και καλύτερα και περισσότερο διακοσμημένη, γιατί λίγες ελληνικές πόλεις έχουν την δική της ιστορία, την δική της αξία και την δική της πολιτισμική παρουσία στο εθνικό γίγνεσθαι αλλά, λίγο οι οικονομικοί λόγοι, λίγο η γενικότερη νεοελληνική αδιαφορία, περιορίζουν τις επενδύσεις σε αληθινά έργα τέχνης προοριζόμενα γιά δημόσιους χώρους.

……….Στην διάρκεια των τελευταίων τριάντα ετών, οι πόλεις τής πατρίδας μας εμφανίζουν την παράξενη τάση να ανανεώνουν την δημόσια διακόσμησή τους με βάση τις δήθεν αρχές τής αποκαλούμενης «μοντέρνας τέχνης», τής οποίας τα δημιουργήματα περισσότερο προσβάλλουν, παρά ευφραίνουν την αισθητική των πολιτών ενώ, ταυτόχρονα, απογοητεύουν τους ξένους περιηγητές, οι οποίοι, επειδή ακριβώς γνωρίζουν και εκτιμούν την Ελληνική Τέχνη περισσότερο από τους ίδιους τους Έλληνες, δυσκολεύονται να εντοπίσουν σύγχρονα αγάλματα και ανάγλυφα κλασικής ελληνικής τεχνοτροπίας.

……….Το κλασικό άγαλμα, όμως, όπως και το ανάγλυφο, θεωρούνται παγκοσμίως ως τα κατ’ εξοχήν ελληνικά καλλιτεχνήματα, οι βάσεις τής Ελληνικής και τής Ευρωπαϊκής Τέχνης, και είναι βέβαιο ότι κάθε φιλότεχνος περιηγητής έρχεται στην Ελλάδα γιά να δει και να θαυμάσει αυτήν την συγκεκριμένη παραδοσιακή τεχνοτροπία, η οποία στην χώρα μας μετρά περίπου τρεις χιλιάδες χρόνια ιστορίας. Στην θέση, ωστόσο, των ανδριάντων των ηρώων, των φιλοσόφων, των στρατηγών, των αυτοκρατόρων, των ποιητών, των επιστημόνων και τόσων άλλων γυναικών και ανδρών, μητέρων και πατέρων μας, που κάθε ελληνική πόλη μπορεί και οφείλει να τιμήσει, στήνονται κυρίως κακότεχνα και ογκώδη τερατουργήματα, τα οποία δεν αναπαριστούν τίποτε συγκεκριμένο, ενώ λαμβάνουν ένα όνομα που δεν έχει καμμία σχέση με το φρικτό εικονιζόμενο αποτέλεσμα.

……….Τα περισσότερα από αυτά τα τερατουργήματα αποτελούν απλά και μόνον «συσσώρευση πρώτων υλών» και σε καμμία περίπτωση δεν μπορούν να ονομαστούν «έργα τέχνης», αφού θα μπορούσαν να κατασκευαστούν οποτεδήποτε από τον οποιονδήποτε. Πρόκειται, τελικά, γιά εύκολες λύσεις με ανύπαρκτη καλλιτεχνική αξία, που πονηρά βαφτίζονται «έργα μοντέρνας τέχνης» γιά να προκαλέσουν σύγχυση και να μας υποχρεώσουν να τα αποδεχτούμε ως «αριστουργήματα», προκειμένου να μην φανούμε (σε ποιούς;) «άσχετοι» ή «άξεστοι» ή «ακαλλιέργητοι». Τι αξία, όμως, μπορεί να έχει ένα δημόσιο «στολίδι» όταν προκαλεί την κρυφή ή φανερή αηδία στην πλειοψηφία των κατοίκων μίας πόλης; Και γιατί πρέπει να δεχόμαστε αδιαμαρτύρητα την κάθε μορφής ξενόφερτη διακόσμηση μέσα σε πόλεις που έχουν μακραίωνη καλλιτεχνική ιστορία και ανάμεσα σε ανθρώπους που διαθέτουν μία από τις αρχαιότερες και πλουσιότερες καλλιτεχνικές παραδόσεις;

……….Τα δημιουργήματα τής κλασικής ελληνικής αγαλματοποιίας γίνονται αντικείμενο θαυμασμού και μίμησης από εκατομμύρια ανθρώπους σε ολόκληρο τον κόσμο. Δεν θα ήταν ωραιότερο, χρησιμότερο και ωφελιμότερο γιά την πατρίδα μας να ξαναδώσει στους νέους καλλιτέχνες της την ευκαιρία να στολίσουν τις πόλεις μας με ελληνότροπα αριστουργήματα; Δεν θα αποτελούσε μεγαλύτερο πόλο έλξης γιά τους ξένους ταξιδιώτες μιά πόλη διακοσμημένη με ελληνικά αγάλματα, από μιά πόλη γεμάτη με πέτρινους όγκους, τσιμεντένιες πλάκες, σκουριασμένα σίδερα και άλλες φτηνοκατασκευές, όλες σωριασμένες ακατάστατα μέσα στους δημόσιους κήπους και στις πλατείες της;

……….Ας αναλογιστούμε πόση απόλαυση και πόση υπερηφάνεια αισθανόμαστε ενώπιον ενός κλασικού ελληνικού αγάλματος, ενώπιον τής απεικόνισης των μορφών των δοξασμένων προγόνων μας, και ας μην επιτρέψουμε ποτέ ξανά, σε κανέναν, να προσβάλλει την αισθητική μας και την καλλιτεχνική παράδοσή μας, η οποία τιμά και δοξάζει το όνομα τού λαού και τής πατρίδας μας σε κάθε γωνιά τού πλανήτη. Ας μην αφήσουμε κανέναν μισαλλόδοξο να θανατώσει την αξεπέραστη Τέχνη των Ελλήνων.

***

Σημείωση πνευματικών δικαιωμάτων:

……….Το κείμενο αυτό αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία τού συγγραφέα.

……….Επιτρέπεται η δωρεάν αναδημοσίευση στο διαδίκτυο και μόνον, αυτούσιου και χωρίς αλλαγές τού παρόντος κειμένου, μόνον μετά από άδεια τού συγγραφέα, και με τον αυστηρό όρο να αναφέρονται σαφώς ο συγγραφέας και η αρχική πηγή δημοσίευσης, και εφ’ όσον η αναδημοσίευση περιλαμβάνει το σύντομο βιογραφικό τού συγγραφέα, και την σημείωση πνευματικών δικαιωμάτων.

……….Απαγορεύεται η αφαίρεση ή προσθήκη λέξεων, φράσεων και η με κάθε άλλο τρόπο τροποποίηση ή αλλοίωση τού κειμένου και τού περιεχομένου του.

***

Μικρή παρένθεση τού Ε.Η.

……….Γιά να προσθέσουμε και τούς βανδαλισμούς που υφίστανται συχνά, γλυπτά αφιερωμένα στην μνήμη ηρώων, φιλοσόφων, στρατηγών, αυτοκρατόρων, ποιητών, επιστημόνων «μητέρων και πατέρων μας», όπως επισημαίνει ο κύριος Τσακνάκης, δηλωτικά μιάς βαθύτατης κρίσης της ελληνικής κοινωνίας.

Επιμέλεια εικόνας : Ἑλληνικὸ Ἡμερολόγιο 

Αφήστε μια απάντηση